Wanneer begint & eindigt de scouts?

Activiteiten worden georganiseerd op zondag (halve dag van 9u30 tot 12u30, hele dag (tochten) van 9u30 tot 16u) tenzij anders vermeld. Alle activiteiten starten en eindigen in het scoutslokaal gelegen in de Lange Van Ruusbroecstraat 43A, tenzij anders vermeld.

Wanneer kan ik mijn kind inschrijven?

Inschrijvingen voor nieuwe leden voor het nieuwe scoutsjaar gebeurt normaal gezien tijdens onze openingsbbq in het derde weekend van september. De vrije plaatsen staan op de startpagina van de website. Reeds voor deze activiteit inschrijven is niet mogelijk. Het principe van wachtlijsten is afgeschaft.

Broers of zussen van huidige leden of kinderen van oud-leiding krijgen voorrang bij de inschrijving. Het inschrijven van broers of zussen gebeurt voor 12 september tijdens het huisbezoek van de takleiding van huidige leden.

Hoe ziet het uniform eruit?

Het basisuniform is voor kapoenen, welka's, jonggivers, givers, jins en leiding hetzelfde:

• beige hemd

• scouts t-shirt en/of trui

• blauwe jeansbroek, korte broek of rok

• das

(Weet je niet waar elk teken hoort op het hemd? Kijk dan even bij documenten voor een duidelijke foto.)

Wat is het verschil tussen klein en groot kamp?

“Klein kamp” is een kamp met de jongste takken, namelijk de kapoenen en de welpen(6 tot 11-jarigen). Dit gaat steeds door in een gebouw waar bedden aanwezig zijn en in tegenstelling tot op “groot kamp” zal voor elk lid een leiding nooit al te ver weg zijn.

“Groot kamp” is een kamp voor de jonggivers en givers(11 tot 17-jarigen). Dit gaat steeds door op een kampterrein waar de  leden in patrouilletenten slapen. Aan de leden wordt ook meer verantwoordelijkheid gegeven. Zo koken de leden bijvoorbeeld zelf hun eten en is de 2-daagse een vaste post op de kampkalender. 2-daagse is een dagtocht die ze, zonder bijzijn van een leiding, samen met de andere leden van hun patrouille afleggen waarbij ze zelf hun weg moeten uitstippelen langs verscheidene checkpoints tot een opgegeven eindbestemming. Deze checkpoints worden door de leiding gebruikt om hun voortgang te controleren.

Heeft u nog verdere vragen over de verschillende kampen? Aarzel dan niet om één van de leiding van uw kind aan te spreken, te bellen of te  e-mailen.

Wat moet ik doen voor de verzekering?

Het enige wat u als ouder hiervoor moet doen is zorgen dat de leiding van uw kind een ingevulde ‘individuele steekkaart’ van het lid heeft (deze vind je terug op de ‘groepsadministratie’) en dat u het lidgeld tijdig betaald. In het lidgeld zit namelijk de standaard verzekeringspolis van scouts vlaanderen in, die pas in werking treed één dag na het storten van het lidgeld.

Wat is de individuele steekkaart?

De individuele steekkaart is een formulier voor de persoonlijke, (psycho)sociale en medische gegevens van leden (en leiding). Zo kan leiding ervoor zorgen dat de scoutsgroep een veilige plek is voor je zoon of dochter. Maar ook in noodsituaties gepast reageren, moesten deze helaas toch eens voorkomen.

Leiding gaat uiteraard vertrouwelijk om met deze informatie.

Deze steekkaart is enkel handig als hij up-to-date is. Kijk hem steeds na in het begin van het scoutsjaar en voor je zoon of dochter op kamp vertrekt.

(Zie documenten voor een handleiding.)